» Hur mycket litar du på din hund?

Den frågan är enkel, ellerhur? De allra flesta säger, jag litar på min hund till 100%. Är det rätt att säga så? Varför gör folk det? Jo, såhär är det.
Nästan alla hundägare som inte har så väldigt mycket erfarenhet känner inte till dessa ''udda'' undantag det finns. Som jag sa, så litar nästan alla hundägare på sin hund till 100%. Men det är fel. Som ett exempel då.. Om man ser någon som är ute med sin hund, och släpper lös den. Hur lydig hunden än är finns risken att den helt plötsligt sticker iväg och INTE kommer tillbaka. Dessutom är hundar egna individer med egna tankar, känslor och viljor. Man kan inte styra en hund till 100%. Även om det är en ''Micke-hund'' som aldrig gör en fluga förnär, så finns chansen att hunden ser något intressant och slutar lyssna på ägaren totalt. Speciellt om vi snackar hanhundar, under löpperiod för tikar. Jag märker själv på Micke om Tilda löper, då lyssnar han i stort sätt aldrig på mig tills Tilda slutar löpa. Det spelar ingen roll om jag t.ex ropar ''kom'' eller ''ska vi gå ut och kissa?''. Utan han stannar där han är, ignorerar mig totalt och fortsätter göra det han gjorde innan. Han blir helt okontaktbar typ. Så tänk på alla hundägare, att inte lita på era hundar till 100% i alla lägen, oavsett om det låter konstigt att ''inte lita på sin hund''. Nu säger jag inte att ni behöver springa runt och säga att man inte ''ska lita på sin hund''. Utan det jag istället vill få fram är att ni ska vara medvetna om att hundarna KAN göra som dem vill, oavsett hur lydiga dem är. Så räkna inte med att din hund kommer på kommando, och bli inte arg om den inte gör det. Man får helt enkelt visa respekt, och förstår att hundar faktiskt inte är leksaker utan levande individer precis som oss människor.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback